نگاره های  raz

نگاره های raz

دلها تنها با توجه مدام به ذکر و یاد خداوند آرامش می یابند
نگاره های  raz

نگاره های raz

دلها تنها با توجه مدام به ذکر و یاد خداوند آرامش می یابند

۱۰ گام به سوی استفادۀ بهینه از اوقات فراغت

(ابن مطلب قبلا با نام خانم دکتر زهره قربانی در ماهنامه سپیده دانایی به چاپ رسیده است )

۱- برنامه ریزی کنید.اوقات فراغت تنها در صورتی می تواند برای شما مفید واقع شود که شما بدانید مایلید آن را به چه نحو سپری کنید. اینکه بدون انجام هیچ کار و فعالیتی انتظار داشته باشید که اوقات فراغتی خلاق، پربار و مفید داشته باشید، غیر ممکن است. بنابراین پیش از هر چیزی شما باید به این نگرش دست پیدا کنید که شما تنها کسی هستید که قادرید کاری کنید که از اوقات فراغتتان بهره کافی ببرید. این کار نه بر عهدل اطرافیان شماست و نه قضا و قدر می توانند در این مورد به شما کمک کنند.

متن کامل در ادامه مطلب 

 

۲- برای انجام کاری داوطلب شوید.
اگر تابه حال به صورت داوطلبانه در فعالیت خیرخواهانه ای شرکت کرده باشید، به خوبی از منافع گستردۀ آن اطلاع دارید. اگر به قدر کافی زمان دارید که به افراد نیازمند کمک کنید، حتما این کار را انجام دهید. شما با انجام این کار نسبت به جامعه و کشور خود ادای دین می کنید. رضایت حاصل از انجام فعالیت های داوطلبانه زمانی افزایش می یابد که این فعالیت ها در راستای عقاید و باورهای شما باشد. شما می توانید به سادگی با جستجو در اینترنت گروه های مورد علاقه تان را پیدا کرده و در انها عضو شوید.

۳- به علایقتان بپردازید
اوقات فراغت زمان بسیار خوبی است که شما به یادگیری آن دسته موضوعاتی بپردازید که همیشه نسبت به فراگیری شان علاقه داشته اید اما به دلایلی هیچ وقت جزء اولویت های شما نبوده اند. حالا می تواتید چیزی را فقط به خاطر علاقه ای که به آن دارید بیاموزید، نه به خاطر هنجارهای خانواده یا جامعه.

۴- آشپزی با عشق را تجربه کنید.
آشپزی و باغبانی دو فعالیت روزمره ای هستند که جنبۀ درمانی داشته و موجب شادمانی درونی می شوند. شما در اوقات فراغت، می توانید زمان بیشتری را به اشپزی اختصاص داده و از لحظه لحظۀ طبخ غذا و تناول آن لذت ببرید. برای این کار می توانید از یک کتاب آشپزی کمک گرفته و غذاهایی را درست کنید که تا به حال نپخته اید. به علاوه شما می توانید با طبخ این غذاهای جدید میهمانانتان را شگفت زده کنید.

۵- به امور معنوی تان توجه کنید.
اوقات فراغت زمان مناسبی برای پرداختن به امور معنوی است. زیرا در ایت زمان ذهن شما از درگیری های کاری و درسی به دور است و شما آرامش بیشتری را تجربه می کنید، بنابراین راحت تر می توانید دربارۀ موضوعاتی چون معنای زندگی و هدف غایی تان فکر کنید. انجام مداوم مراقبه و عضویت در یک گروه مذهبی می تواند به شما در پیمودن این مسیر کمک کند.

۶- از دوستان و آشنایانتان خبر بگیرید.
آیا به دلیل مشغلۀ کاری چند ماهی از دوست قدیمی تان بی خبر بوده اید؟ آیا به دلیل حجم زیاد درس ها مدت زیادی است که به مادربزرگتان سر نزده اید؟ حالا برای انجام این کارها بهترین فرصت است. شما می توانید در این فرصت به دست آمده، حلقه های شل شدۀ روابط اجتماعی تان را دوباره محکم کنید.

۷- نگرشتان را دربارۀ استفاده از رسانه های جمعی تغییر دهید.
در این مرحله مهترین کار اینست که کنترل تلویزیون را بردارید و آن را خاموش کنید. اگر می خواهید اوقات فراغت پرباری داشته باشید، از تماشای تلویزیون صرف نظر کنید. شما می توانید در عوض نگاه کردن تلویزیون که برنامه های آن توسط مسئولین هر شبکه انتخاب می شود. از اینترنت استفاده کنید. زیرا شما در استفاده از اینترنت آزادی عمل خیلی بیشتری دارید. شما می توانید آزادانه موضوع مورد علاقه تان را انتخاب کرده و در اینترنت در مورد آن جستجو کرده و به جدیدترین اطلاعات دست پیدا کنید.

۸- دور و برتان را خلوت کنید.
اگر تمام اوقات فراغت شما صرف تمیز کرده خانه می شود و باز هم وقت کم می آورید، احتمالا وسایل اضافی زیادی در خانه دارید. وسایلی که از آنها استفادۀ چندانی نمی کنید را انتخاب کرده و به کسانی اهدا کنید که به آنها نیاز دارند. با این کار هم به دیگران کمک کرده اید، هم اینکه خودتان از شر وسایل اضافی ای که تنها زحمت تمیز کردنشان بر عهدۀ شما بود، راحت شده اید.

۹- زمانی را به انجام کارهای روزمرۀ عقب افتاده اختصا دهید.
اگر خیلی وقت است که قبض هایتان را پرداخت نکرده اید، یا صدای چکۀ شیر آب ظرفشویی مدتهاست شما را آزار می دهد، حالا زمان خوبی برای انجام این کارهاست. البته لازم نیست همۀ کارهای عقب افتاده تان را در اوقات فراغتتات انجام دهید، که در این صورت اوقات فراغت مفهومی نخواهد داشت، اما انجام کارهای کوچکی که به زندگی شما نظم بیشتری می بخشند می تواند به افزایش آرامش روانی شما کمک کند.

۱۰- از سبک زندگی سالم استفاده کنید.
اگر دوست ندارید مجبور شوید پس از پایان تعطیلات یا اوقات فراغتتات به پزشک مراجعه کنید، از سبک زندگی سالم پیروی کنید. به یاد داشته باشید اوقات فراغت به معنی هرج و مرج نیست. سعی کنید شب ها زودتر بخوابید تا صبح ها زود بیدار شوید. ورزش صبحگاهی و عدم استفاده از دخانیات را از یاد نبرید. کنتر از غذاهای رستوران و فست فودها استفاده کرده و میوه ها و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود جای دهید.

منبع :وبسایت رسمی دکتر زهره قربانی  (ابن مطلب قبلا با نام خانم دکتر زهره قربانی در ماهنامه سپیده دانایی به چاپ رسیده است )


پ.ن:در مورد قضاوقدر که در بند یک  نویسنده محترم اشاره نموده اند در پست بعدی معنای قضا و قدر الهی درج شده است(تمام امورات بر محور قضا و قدر می چرخد)