نگاره های  raz

نگاره های raz

دلها تنها با توجه مدام به ذکر و یاد خداوند آرامش می یابند
نگاره های  raz

نگاره های raz

دلها تنها با توجه مدام به ذکر و یاد خداوند آرامش می یابند

انگیزه

انگیزه ها (Motivation) چراهای رفتار هستند. آن ها موجب آغاز و ادامه ی فعالیت می شوند و جهت کلی رفتار هر فرد را معین می سازند. انگیزه ها را به عنوان نیازها، تمایلات، سائقه ها یا محرکات درونی فرد تعریف می کنند. انگیزه هایی که به سوی هدف ها معطوف می شوند ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاهانه باشند. انسان ها نه تنها از لحاظ توان انجام کار بلکه از لحاظ میل و اراده و انگیزش انجام کارها با یکدیگر تفاوت دارند. انگیزش انسان ها به نیروی انگیزاننده ی آن ها بستگی دارد.

شدت انگیزه- رفتار هر انسان در هر لحظه ی معین تحت تاثیر نیازهای متعددی برانگیخته می شود، نیازی که شدید تر است باعث فعالیت می شود. هنگامی که نیاز شدید، قدری ارضا شد، از شدت آن کاسته می شود و این نیاز در چنین حالتی محرک رفتار  فرد نخواهد بود تا برای ارضای آن هدف هایی را جست و جو کند.

هدف- نتایج مورد انتظار یک رفتار را هدف می گویند. از نظر روان شناسان، هدف محرک بیرونی است. محرک می تواند مادی و ملموس باشد مانند افزایش دستمزد، یا غیر ملموس مانند قدر دانی از تلاش کارکنان یا به دست آوردن قدرت که در برانگیختن و شدت بخشیدن به انگیزه ها و نیازها و در نتیجه فعال کردن رفتارهای آدمی به همان اندازه ی محرک های ملموس مهم است.

منبع: سایت دانش سرا (انگیزه ها )